Probus Zutphen IJsselland                  Secretaris: Arie Verhoef 

Na de bijeenkomst van 12 februari zijn in 2020 ivm Corona-pandemie geen voltallige bijeenkomsten geweest.  Wel zijn 2 gedeeltelijke bijeenkomsten in september geweest.

Verslag bijeenkomsten 23 september 2020 te Epse en Emst 

Inleiding:

Na een lange periode van inactiviteit – de laatste bijeenkomst was 12 februari 2020 – veroorzaakt door het virus COVID-19 en de door de overheid genomen maatregelen zijn we met 2 separate groepen weer bijeengekomen. Na een eerste onderzoek bij de leden eind mei bleek dat een ruime meerderheid om begrijpelijke redenen nog geen liefhebber was. Het besmettingsrisico werd op dat moment nog te groot gevonden. Bij een tweede onderzoek eind augustus bleek dat 18 leden – inmiddels 20 – voorstander waren van een bijeenkomst met handhaving van de door de overheid gestelde regels.

Een groep van 7 leden verzamelde ten huize van de secretaris in Epse, en 6 leden kwamen bijeen op het vakantie adres van André Scholten te Emst. De bijeenkomsten waren zonder spreker doch bedoeld om elkaar na lange tijd weer te ontmoeten binnen het Probus kader, om ervaringen uit te wisselen en een aantal punten te bespreken over voortzetting van het ingeslagen pad.

Aanwezig te Epse: Minze Beuving, Arnout Gischler, Cees de Haan, Duco Linthorst Homan, Frans van Schie, Arie Verhoef en Floor Zuijderhoudt.

Aanwezig te Emst: Evert Dikker Hupkes, Guus Kullberg, Dries Miedema, André Scholten, Harry Uylings, en Herbert Wevers.

Afwezig: Gerben Algra, Enno Borren, Jan Giesen, Harry Keegstra, Jo Thomas, Willem Wanrooij en Dick Wink, allen met bericht van verhindering.

Verslag Epse: De gastheer opent de bijeenkomst met een hartelijk welkom en een vraag voor aandacht voor de anti COVID- 19 maatregelen hier genomen. Gastvrouw Jacky heeft vóór aanvang de 7 zitplaatsen aangegeven en voorzien van een “rantsoen” lekkere hapjes bij de koffie of thee. Dat staat klaar voor zelfbediening op een bureau, evenals later het “gereedschap” de hapjes en inhoud voor een lekker glaasje na afloop. Dat alles om zo goed mogelijk de “6+ 1” en de “1½ meter” maatregelen te handhaven.

De gastheer staat stil bij het overlijden van Fransje Gischler op 24 met j.l.Het vermelden van de vele verjaardagen het afgelopen half jaar slaan we over. Dat komt wel weer als we er allemaal weer zijn.

We bespreken het aantal liefhebbers voor deze “Mini”- bijeenkomsten. Het wordt ervaren als een goed initiatief en de hoop wordt uitgesproken dat ook de overige leden later de stap durven zetten en, – nog beter – de COVID-19 omstandigheden achter ons gelaten kunnen worden. Het aantal van maximaal 6 of “6+1” kwam ter discussie. Floor heeft dit uitgezocht, mede naar aanleiding van het laatste directief van de overheid, hem toegestuurd door de secretaris. Het was totaal maximaal 6, maar met weinig ophef inmiddels gewijzigd in “6 gasten”.

De vraag wordt gesteld of er voorkeur bestaat voor een bijeenkomst ’s middags of ’s morgens. Er is overeenstemming over het feit dat bij een ochtend bijeenkomst een lunch minder gewenst is. Mede naar aanleiding van het feit dat 3 leden weliswaar willen en kunnen faciliteren maar zonder lunch. Vooralsnog blijven er 5 leden van onze groep voorstander van een middag bijeenkomst zoals vandaag uitgevoerd. Een geopperde mogelijke optie is een morgen bijeenkomst met een borrel maar zonder lunch. Uit het verslag van Emst blijkt ook een voorkeur voor de middag.

Vervolgens worden de aanwezige leden in de gelegenheid gesteld hun persoonlijke ervaringen in de afgelopen 7 maanden toe te lichten. Het goede nieuws daarbij is dat niemand zelf is getroffen door het virus. Het slechte nieuws is dat er toch gevallen zijn van ziekte en overlijden binnen de familie of vrienden kring.

Duidelijk wordt dat een ieder veel tijd buiten doorbrengt met huis, tuin, wandelen en fietsen en dat er slechts zeer beperkt wordt gereisd.Ook bezoek van familie en vrienden wordt consequent met de vereiste voorzichtigheid uitgevoerd. Dit conformeert de landelijke cijfers dat de huidige toename van besmetting niet aan onze leeftijdsgroep is te wijten..

Floor houdt zich bezig met een studie theoretische natuurkunde en heeft mantelzorg moeten verlenen aan Erica die met de fiets was gevallen.

Minze ondersteund Rita met knie problemen. Heeft zelf soms last van misselijkheid maar dat gaat de goede kant op. Is veel in zijn huisje in Friesland en heeft Texel bezocht.

Duco houdt zich fit met veel fietsen en zwemmen in zijn zwembad.

Cees heeft een drukke tijd achter de rug met een – tijdelijke – verhuizing naar Kuiperstraat 70C in Zutphen. Uit eigen ervaring kan ik u vertellen dat het hem niet heeft weerhouden regelmatig te fietsen met in totaal een 7- tal leden van de fietsclub van de Sociëteit in Zutphen.

Arnout is nog immer actief met zijn blog over het Midden Oosten. Helaas heeft hij naast het verlies van Fransje ook een broer verloren. Hij ondervindt veel steun van zijn kinderen en met name van zijn dochter in Amersfoort.

Frans was vaak op pad met zijn caravan, wandelt en heeft recent Teuge van boven bekeken samen met ondergetekende.

Arie en vooral Jacky hebben een moeilijke tijd gehad na het overlijden van zoon Willem in maart. Veel in de tuin gewerkt. Uitstapje gemaakt naar Zeeland en met de wandelclub naar Zuid Limburg, en met – te – warm weer gepoogd te zeilen. Dat mocht ik solo vaker beoefenen met wat meer wind.

De discussie concentreert zich voornamelijk op de COVID – 19 problematiek, en de effectiviteit van de door de overheid genomen maatregelen. Onder het genot van een glaasje wordt dit voortgezet. Als mogelijk onderwerp van gesprek op de volgende bijeenkomst wordt genoemd “de Amerikaanse Presidentsverkiezingen”, waar zeker Cees wel iets over kan zeggen. Tot slot werd nog even stil gestaan bij data en frequentie van volgende bijeenkomsten. Allen waren content met het huidige plan 1 x per maand op de standaard woensdag zoals inmiddels reeds was vastgelegd door het bestuur. Een soortgelijke conclusie blijkt uit het verslag van Evert.

Verslag Emst:

Aanwezig: Guus Kullberg, Dries Miedema, Herbert Wevers, Harry Uylings, André Scholten (voorzitter en gastheer), Evert Dikker Hupkes (verslag)

  1. Korte samenvatting over ervaringen uitwisselen “hoe hebben wij de coronacrisis tot nu toe beleefd“

Guus: kwam tot rust; heb in weiland hole aangelegd om mijn golfvaardigheid bij te houden.

Herbert: vooral ook sociale aandacht aan eenlingen besteed; vergaderen via internet; online kerkdiensten geleid.

Dries: spannende periode gehad door 2x ingreep wegens melanoom; afleiding door aanleg in huis van smart speaker met spraakherkenningssysteem.

Evert: veel energie besteed aan aanpassing tuin en erfafscheiding door bouw tuinhuis met veranda.

Harry: agenda viel helemaal leeg, daardoor tijd voor tuin en fietsen én voor bezwaarprocedure tegen gemeente Deventer wegens bedreiging leefbaarheid in Epse.

André: is na het verlies van Ina de winter goed doorgekomen, dankzij liefdevolle  aandacht van zijn 3 kinderen én zijn lange lijst met 85 klussen, mede voor de camping van zijn dochter in Frankrijk.

Tenslotte: we zijn het er over eens dat wij allen het voorrecht hebben in een mooie, rustige en veilige omgeving te mogen wonen; mooi weer hebben gehad en daardoor deze bizarre periode eigenlijk toch goed zijn doorgekomen.

  1. Opzegging Bernhard Reddingius: de mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen.
  2. Hoe houden we het verband in de club en waaraan hebben leden behoefte?

Belangrijkste samenvatting van de discussie:

  1. Frequentie van deze bijeenkomsten 1 x per maand
  2. Groepsgrootte 4 tot maximaal 6 personen
  3. Geschikte ruimte (ventilatie?) om ook voldoende afstand te kunnen houden
  4. Namiddag van 15.00 tot max. 18.00 uur
  5. Aansprekende onderwerp met korte inleiding van max. 10 min. van een der leden met aansluitend discussie om ook meer persoonlijke contacten te kunnen onderhouden.
  6. Deze groep in deze samenstelling zou hiervoor nogmaals bij elkaar willen komen.

 

  1. Ziekenboegnieuws: Gerben Algra is getroffen door gordelroos.
  2. Conclusie: een prima initiatief van het bestuur om te proberen op deze manier de club aan de gang te houden, met veel dank aan gastheer André voor de ontvangst.

Evert Dikker Hupkes

__________________________________________________________

Mededelingen en verslag van de bijeenkomst van 12 februari 2020:

Uw secretaris heeft verzuimd dit op de agenda te zetten. Dit zal worden gecorrigeerd bij de eerstvolgende bijeenkomst.

Rondvraag: Formeel niet uitgevoerd. Een agenda punt voor de volgende bijeenkomst.

Onze volgende bijeenkomst is op woensdag 14 oktober om 15.00 uur.

Op 30 september stuurt uw secretaris een uitnodiging. Vóór woensdag 7 oktober verwacht hij uw voornemen tot deelname. Zo spoedig mogelijk daarna, en na overleg met de gastheren worden de groepen samengesteld. Locaties en samenstelling van de groepen volgen daarna weer per e-mail.

In het verslag van Emst staat de vraag om dezelfde groepssamenstellingen nog een keer   vast te houden. Het bestuur heeft daar in principe geen moeite mee. Een belangrijk punt is echter dat het aantal leden wat wil deelnemen inmiddels 20 is. Hopelijk neemt dit aantal nog toe. Die eventueel grotere deelname gaan we uiteraard faciliteren en zal invloed hebben op aantal en samenstelling van de groepen. Dat blijft de prioriteit.

Wat betreft een “inleider”, eventueel de gastheer: dat lijkt uw bestuur een prima idee. Het onderwerp kan per groep verschillen. De inleider wordt dan wel gevraagd ook het groepsverslag te maken op een Word bijlage zodat dit gemakkelijk aan alle leden verstuurd kan worden. Hierbij wordt u gevraagd na te denken over een onderwerp. NA samenstelling van de groepen door de secretaris nodig ik de gastheer uit dat binnen “zijn” groep te organiseren en er zorg voor te dragen dat het verslag de secretaris bereikt.

Het bestuur is erg blij met een geslaagde en naar verluidt gewaardeerde eerste ronde. Wij zijn vastbesloten hiermede door te gaan op de eerder vastgelegde data

_______________________________________________________________

Verslag bijeenkomst  12 februari 2020 in Restaurant Pijnappel te Klarenbeek

Aanwezig: 24 leden. Afwezig: Enno Borren, Cees de Haan, Duco Lindhorst Homan en Jo Thomas, allen met bericht van verhindering.    Wij lunchen met 21 personen.

Na de lunch vergadert ons bestuur met uitzondering van de nieuw aangetreden penningmeester Duco.

Opening: Guus opent de bijeenkomst met het melden van de afwezigen. Blij mogen we constateren dat “de ziekenboeg “ leeg is.In de afgelopen maand 3 jarigen: Ruurt Klaver (20/01) 70; Jo Thomas (22/01) 86; Minze Beuving (24/1) 73.

Financieel jaarverslag 2019:

Dick Wink krijgt de gelegenheid de leden verslag te doen van zijn financieel bewind. Vorm en inhoud maken diepe indruk op de aanwezigen en zijn inspanning wordt met een daarbij passend applaus beloond. Volledig tevreden mogen we zijn als de Kascommissie bij monde van Gerben Algra verklaart dat niet alleen de vorm maar ook de cijfers van een indrukwekkende kwaliteit zijn. Reden voor de leden om conform het voorstel van de Kascommissie aan het Bestuur decharge te verlenen voor het gevoerde financiële beleid over 2019.

Nieuwe leden:

Guus meldt het voornemen om dit jaar nieuwe leden aan te nemen om reden dat ons in 2019 een tweetal zijn ontvallen. Daarbij zal zoals immer goed worden opgelet of de nieuwe aanwas in staat is een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld lezingen. Dit onderwerp is een agendapunt voor de na de lunch geplande bestuursvergadering.Het bestuur vraagt hierbij uw aandacht voor het voornemen om dit jaar bij uitzondering 3 nieuwe leden aan te nemen en daarbij de leeftijdsgrens van 70 jaar in een 2-tal gevallen niet “hard” te hanteren.

Mededelingen en verslag van de bijeenkomst van 8 januari 2020: Er is geen commentaar op het verslag.

Vermeld moet worden dat Frans van Schie de secretaris voorstelt het verslag van de lopende vergadering reeds vóór aanvang te versturen. Bij nader inzien constateert de secretaris dat ook bij hem het klimmen der jaren invloed heeft op zijn snelheid van handelen. Hij besluit hierbij dat het voorstel als “oneerbaar” moet worden gekwalificeerd, en niet zal worden uitgevoerd.

Rondvraag:  Onze kersverse programmacommissaris Harry Keegstra – om vergissingen met Harry Uylings te voorkomen waar nodig aan te duiden met “Harry K”- vraagt meer “input” van onze leden voor lezingen. In 2019 was de verhouding intern/extern 4 om 8. Tijdens de bestuursvergadering zal blijken dat dit ook in de planning voor 2020 het geval is. Voor het bestuur mede reden om na te denken over bovenstaand onderwerp “nieuwe leden”. 

Harry K laat weten dat hij een 2e e-mail adres heeft gemaakt. Hierbij het verzoek aan leden en bestuur om  alle voor Harry bestemde, Probus gerelateerde mails te sturen naar probusijsselland@gmail.com

Er ontstaat enige discussie over kwaliteit – matig – van het gebodene en ambiance van ons laatste Nieuwjaarsdiner in de Gouden Karper in Hummelo. Alternatieven zijn o.a. terug naar het Bos restaurant. Ruurt Klaver merkt op niet enthousiast te zijn over zijn ervaring tijdens het recente diner van een gezelschap oud marine officieren. Het bestuur besluit vooralsnog opties open te houden en nodigt uit voor suggesties.

Het bestuur heeft twijfels over het eerder door Evert Dikker Hupkes voorgestelde verschuiven naar lunchtijd. Mogelijk zijn toch een aantal leden of partners nog actief met boterhammen verdienen c.q. op de kleinkinderen passen. Het voordeel van rijden bij daglicht is mogelijk beperkt.

Lezing: Guus verwelkomt onze spreker Gerben Algra over het onderwerp “Koninklijke DSM, uitdaging van een 120 jarig bestaan”. In een helder betoog schetst Gerben de in deze tak van sport uitzonderlijk geslaagde transitie van een lokale kolendelver naar een wereldwijd opererend chemie concern met een telkenmale aangepast en inmiddels zéér divers portfolio.

Duidelijk wordt dat Gerben zich nog immer verbonden voelt met dit concern. Duidelijk wordt ook dat dit is gestoeld op een beleid van maatschappelijke betrokkenheid en een streven naar duurzaamheid. Dat dit goed is te combineren met het onvermijdelijke doel van winstgevendheid moge blijken uit de koersontwikkeling van de aandelen. (had ik ze maar, ABP misschien?). Het goede nieuws voor de secretaris na de lezing was Gerbens aanbod zelf een kort verslag te maken. U vindt dit als 2e bijlage.

Gerben dank voor een duidelijk gepresenteerde en inhoudelijk interessante lezing!

Onze volgende bijeenkomst is op woensdag 11 maart om 10.00 uur in Klarenbeek.

Een nadere aankondiging en uitnodiging, volgt nog per email.

Uw eventuele afmelding (ook voor de lunch) s.v.p. uiterlijk dinsdag 10 maart 2020, vóór 18.00 uur aan de secretaris.


Verslag bijeenkomst  8 januari 2020 in Restaurant Pijnappel te Klarenbeek

Aanwezig: 27! leden. Afwezig: Willem Wanrooy met bericht van verhindering.

Wij lunchen met 26 personen. Kascommissie, aftredend en aantredend penningmeester gaan separaat in conclaaf.

Opening:

Met het memoreren van afwezigen is Guus deze keer snel klaar: Waarbij aangetekend dat Sander Ruys, na het organiseren van een complexe logistieke oplossing voor een haperend vervoermiddel, met geaccepteerd excuus te laat is. 

In de afgelopen maand één jarige: Enno Borren (21/12) 87.

Guus memoreert het overlijden van Ina Scholten. Op verzoek krijgt André gelegenheid hier nader op in te gaan. Hierbij spreekt hij zijn waardering uit voor de aanwezigheid van een groot aantal leden en hun partners tijdens de uitvaart plechtigheid.

Evert Dikker Hupkes vraagt het bestuur te overwegen om een volgende Nieuwjaars bijeenkomst te wijzigen van diner naar  lunch. Dit om reden dat er nogal wat leden zijn welke ’s nachts rijden een beetje lastig beginnen te vinden. Guus nodigt ons gezelschap uit hierover na te denken.

Jan Giesen geeft nog enige toelichting op de afspraken betreffende het Nieuwjaarsdiner op 14 januari in de Gouden Karper te Hummelo. Het diner inclusief drankjes is voor de in de uitnodiging vermeldde standaard prijs. Voor de zeer dorstigen volgt een toeslag – nee, niet krijgen: betalen!   Aanleiding voor mij om op persoonlijke titel bij Herbert te informeren naar het proeven van de wijn. Hij kon mij blij mededelen dat zowel de rode- als de witte wijn is gewisseld naar een betere kwaliteit – voor dezelfde prijs! (kleinere glaasjes misschien?)

Mededelingen en verslagen van de bijeenkomsten van 13 november en 11 december 2019:  Er is geen commentaar op de verslagen.

Rondvraag:  Er zijn geen vragen of opmerkingen.

Lezing:    Guus verwelkomt onze spreker de heer Fons Spliet, gepensioneerd advocaat van het kantoor “JPG”, destijds optredend als curator tijdens de “surseance van betaling” en het daarop volgende faillissement van projectontwikkelaar en vastgoed onderneming “Eurocommerce”.  Passende titel van zijn verhaal: “Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”.

De niet geringe opkomst vandaag doet al vermoeden dat het wel eens een interessant zo niet spannende presentatie kan worden. Welnu, die verwachting werd waar gemaakt.   Allereerst wordt een beeld geschetst van een zeer succesvolle vastgoed onderneming, waarvoor banken in de rij stonden om zaken mee te doen, Menige bonus zal zijn uitgekeerd op het behalen van een mooie omzet en de directeur eigenaar van Eurocommerce werd een rijk en gevierd zakenman. Niet verzuimd werd de verworven welstand te etaleren met o.a. drijvende en rijdende luxe etc.    Het succesvolle verdienmodel was het ontwikkelen van vastgoed en dat te verhuren. Op grond van voldoende verhuur steeg de waarde en werd het vervolgens verkocht aan beleggers waaronder pensioenfondsen.

In 2008, als de Amerikaanse bank “Lehman Brothers” omvalt breekt er een bijna wereldwijde financiële crisis uit. Bedrijven gaan failliet, behoefte aan kantoorruimte neemt af, op enig moment resulterend in 46% leegstand. Nu blijkt dat ogenschijnlijk fraaie huurcontracten waren voorzien van zogenaamde “sideletters” waardoor huurders eerder dan vermeld in het contract – soms zelf na een ½ jaar – de huur konden opzeggen. De financiële situatie wordt nijpender. Banken worden misleid met door Eurocommerce zelf gemaakte huurcontracten. Om de privé vermogenspositie veilig te stellen worden weliswaar zeer listige maar foute transacties gedaan ten gunste van gezinsleden.

De geldschietende banken hebben inmiddels onraad geroken en geven huurders de opdracht de huurpenningen niet langer naar Eurocommerce over te boeken maar direct naar de hypotheek verstrekkers. Extra reden voor onrust, ook bij faciliterende diensten waardoor soms een kantoor niet bereikbaar was c.q. letterlijk aan de frisse kant.    In het voorjaar van 2012 barst de bom. Er wordt “surseance van betaling” aangevraagd en via het kantoor JPG een bewindvoerder aangesteld.  Het zou een saai onderwerp kunnen zijn, maar in een helder betoog geeft Fons uitleg over de verantwoordelijkheden, taken, en niet in de laatste plaats aansprakelijkheid van een curator.   Interessant is ook het verhaal over de rol van een accountants kantoor werkend voor Eurocommerce. De resultaten rekening van de accountant over 2011 meldde een eigen vermogen van € 230 miljoen. De berekening van de curator liet een negatief vermogen zien van € 245 miljoen! Het accountantskantoor is reeds lang niet meer bereikbaar.    Het zal geen verbazing wekken dat de directeur eigenaar bezwaar maakte tegen diverse al of niet door rechters genomen beslissingen. Op dit moment lopen nog diverse rechtszaken in hoger beroep.    Strafrechtelijk gezien, – een Proces Verbaal van 57.000, zegge zevenenvijftigduizend pagina’s – heeft de eigenaar inmiddels enige tijd in hechtenis gezeten. Tegen een veroordeling tot 3½ gevangenisstraf hebben zowel het Openbaar Ministerie als veroordeelde hoger beroep aangetekend. Dat kan nog enige tijd duren: in de brievenbus van verdacht werd naar verluid een centimeters dik dossier aangetroffen. Strekking van deze documenten: de eigenaar zou moedwillig door derden waaronder de rechterlijke macht tot faillissement zijn gebracht. Hoe onwaarschijnlijk ook, het moet toch onderzocht worden, voordat het eerder genoemde hoger beroep kan worden afgehandeld. En het is al zo druk in ons rechtssysteem!    Het goede nieuws: een gelegenheid om de vaardige spreker in de gaten te houden en wie weet ooit weer uit te nodigen voor de einduitslag!

De tijd dringt voor de lunch. Guus maakt een einde aan verdere vragen en bedankt de spreker voor de uitstekende wijze waarop hij ons gezelschap aan zijn lippen deed hangen.

Onze volgende bijeenkomst is op woensdag 12 februari om 10.00 uur in Klarenbeek.